wyszukiwanie zaawansowane
Strona główna » Blog » Lepkość oleju. O czym nam mówi?
Promocje
1
PromocjaFUCHS AGRIFARM MOT 10W40 20L CARGO 1040MC-zw.jpg

FUCHS AGRIFARM MOT 10W40MC 20L456,30 zł523,80 zł brutto425,85 zł netto

PromocjaFUCHS RENOLIN HVI46 20L

FUCHS RENOLIN HVI46 20L375,00 zł451,30 zł brutto366,91 zł netto

PromocjaLemiesz prawy 16

Lemiesz prawy 16 073004121,00 zł106,30 zł brutto86,42 zł netto

PromocjaRozrusznik FENDT przekładniowy

Rozrusznik FENDT przekładniowy450,30 zł549,00 zł brutto446,34 zł netto

PromocjaWal glowny silnika 81876482

Wał główny silnika 81876482,81876528, 84203508, 87528760, 8780208726 250,00 zł17 000,00 zł brutto13 821,14 zł netto

Dodatkowe opcje przeglądania
Kontakt
Newsletter

Prześlij nam swój adres e-mail, a my powiadomimy Cię o nowych produktach, najlepszych cenach, promocjach i wyprzedażach.

 
Systemy płatności
  • PayPal
  • Przelewy24
  • BGŻ

Lepkość oleju. O czym nam mówi?

Data dodania: 03-09-2019 Wyświetleń: 475
Najogólniej rzecz ujmując, olej silnikowy odpowiedzialny jest za prawidłowe funkcjonowanie silnika samochodowego. Mając to na uwadze, warto zadbać aby ten, który wybierzemy do własnego auta, charakteryzował się możliwie najlepszymi parametrami. Cechą, na którą należy zwrócić uwagę podczas poszukiwań oleju silnikowego jest jego lepkość. To właśnie ona pozwoli nam określić, w jaki sposób zachowa się olej w określonej temperaturze oraz wyrazi łatwość jego przepływu.


Co z tą lepkością?  

 

Warto zaznaczyć, że lepkość odgrywa znaczącą rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu smarowania silnika. Mianem lepkości określa się opór, który olej stawia podczas przepływu. Zależność jest prosta: im mniejszy opór oleju, tym mniejsze straty na mocy silnika, a im większy – tym lepiej konstrukcja silnika zabezpieczona jest przed eksploatacją. Mała lepkość może przyczynić się do zerwania tzw. filmu olejowego, czyli warstwy odpowiadającej za ochronę poszczególnych, współpracujących ze sobą elementów silnika. Z kolei olej, który charakteryzuje się zbyt dużą lepkością może mieć problemy z późnym docieraniem do elementów smarnych silnika – zwłaszcza w niskich temperaturach i nierzadko prowadzi do zrywania filmu olejowego na dużych obrotach.  
 

Klasy lepkości oleju silnikowego

 

Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych określiło odpowiednie normy, jakie należy stosować w kontekście lepkości oleju silnikowego. Klasyfikacja dzieli się na zimowe oraz letnie. Zimowe zapisywane są liczbami i literą W, a letnie opisywane są samymi liczbami. Współcześnie używa się olejów wielosezonowych, oznaczanych zarówno znakiem zimowym (0W), jak i letnim. Im wyższa cyfra, tym olej wykazuje się większą lepkością. Należy przy tym pamiętać, że wzrost lepkości jest równoznaczny ze wzrostem zużycia paliwa.

Posiadanie płynnego lub lepkiego oleju ma swoje plusy i minusy. Dysponowanie cieczą o wysokiej lepkości nie zawsze jest potrzebne, dlatego ta wartość powinna być dostosowana do zaleceń producenta samochodu. Odpowiednio dobrany olej znacząco wpływa na zachowanie samochodu podczas jazdy zarówno zimą, jak i latem.


Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog
RAI-BUD S.C.
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu